Biegunka po antybiotykach: objawy, co robić?

Biegunka po zażyciu antybiotyków jest częstym zjawiskiem. Może mieć różne przyczyny. Niektóre leki działają na mięśnie przewodu żołądkowo-jelitowego jako stymulanty. Szczególnie często zdarza się to podczas przyjmowania erytromycyny. Pod jego wpływem przyspiesza się praca mięśni jelit i żołądka, w wyniku czego po antybiotykach rozwija się biegunka, nie wszyscy wiedzą, co robić w takiej sytuacji i gdzie szukać zbawienia. Przeczytaj zalecenia w naszym artykule, mamy nadzieję, że pomogą.

Oznaki biegunki po antybiotykach

Brak równowagi mikroflory jelitowej:

  • zaczyna się kilka dni po rozpoczęciu przyjmowania leków i może nie zakończyć się natychmiast po zaprzestaniu przyjmowania,
  • biegunka po antybiotykach nie jest bardzo silna,
  • odchody nie zawierają ropy ani krwi,
  • choroba nie jest komplikowana przez gorączkę, ból brzucha lub zły stan zdrowia.

Co zrobić z biegunką spowodowaną przyjmowaniem silnych antybiotyków? Zwykle po wyzdrowieniu nie trzeba podejmować specjalnych środków medycznych, aby przywrócić mikroflorę, odzyska się naturalnie.

Co zrobić z biegunką po zażyciu antybiotyków?

Ciekły stolec, wywołany drażniącym działaniem leków na mięśnie przewodu pokarmowego, ma następujące cechy:

  • biegunka występuje po przyjęciu pierwszych dawek antybiotyków,
  • niezbyt silny (nie więcej niż 3-4 razy dziennie),
  • nie powoduje bólu brzucha, gorączki i złego stanu zdrowia, jedynym możliwym nieprzyjemnym objawem jest wzdęcie,
  • kał nie zawiera krwi,
  • jeśli przerwiesz przyjmowanie leku, biegunka ustanie.

Leki te niszczą naturalną mikroflorę jelitową. Biegunka jest najczęściej spowodowana właśnie z tego powodu.

Antybiotyki zabijają część „pożytecznych” bakterii, które zamieszkują błonę śluzową jelita grubego. Wywołuje to aktywny wzrost „szkodliwych” bakterii, które nie są podatne na działanie tych leków. Toksyczne produkty metaboliczne „szkodliwych” mikroorganizmów powodują niestrawność, aw rezultacie relaksację jelit.

Pseudomembraniczne zapalenie jelita grubego jest przyczyną biegunki po antybiotykach.

Jest to dość niebezpieczna infekcja, możliwa nawet śmiertelna (około 2-6% przypadków). Powinieneś zostać powiadomiony, jeśli masz:

  • kał początkowo zielonkawy o nieprzyjemnym zapachu, a następnie staje się wodnisty i śluzowy,
  • we krwi kałowej,
  • gorączka
  • ból brzucha (może być słaby lub silny),
  • nudności, wymioty, ogólne osłabienie.

Prawdopodobieństwo rozpadu od leków hamujących mikroflorę wzrasta, jeśli:

  • brać je przez długi czas,
  • brać kilka narkotyków jednocześnie.

W przypadku cięcia cesarskiego, wszelkich innych operacji brzucha ryzyko infekcji jest wysokie, więc nie można pozbyć się leków. Ale pacjenci z biegunką po antybiotykach nie wiedzą, co zrobić, jeśli stan gwałtownie się pogorszy lub jelita nie ustabilizują się przez 2-3 tygodnie. Przypadki, w których konieczne jest dokonanie przeglądu terapii, zmiana leków nie są rzadkie. Pamiętaj, aby powiedzieć lekarzowi o wszystkich skargach.

Follow us

Don't be shy, get in touch. We love meeting interesting people and making new friends.